Sundhed ved sankning

#ByrumSkrevet af Trine Jakobsen og Henriette Gylling, der studerer Ernæring og Sundhed på VIA

Sundhed ved sankning

Naturen og dens overdådige spisekammer kan lokke enhver sankelysten ud på de smukke og fredfyldte stier. Vi ved, at bevægelse og frisk luft er godt for os, men hvordan bidrager en sanketur til en øget fysisk og mental sundhed?

At sanke betyder at samle, plukke og høste. Du kan sanke massevis af lækre råvarer, alt lige fra planter, urter og bær til svampe, muslinger og meget mere. At sanke er en god måde at kombinere en gåtur i naturen med at høste årstidens råvarer, som kan anvendes på utallige måder i køkkenet. Læs mere om hvad og hvor du kan sanke under Spiseligt i naturen.

Hvordan hænger det at sanke så sammen med sundhed? Og hvad er sundhed egentlig? Sundhed er mere kompleks end som så, og ifølge WHO’s definition er sundhed både en kombination af fysisk, mental og social velvære (1).

Al bevægelse bidrager til vores fysiske sundhed, også aktiviteter ved lav intensitet, som for eksempel en sanketur. Når du går, strækker dig op efter træernes grene og bøjer dig ned efter skovbundens planter, bidrager det til vedligeholdelse af kroppens bevægelighed. Derudover forbedres vores stofskifte, bl.a. med flere kapillærer, som øger mængden af ilt til musklerne, øget enzymaktivitet, som optimerer flere processer samt øget insulinfølsomhed, hvilket gør kroppen bedre til at transportere sukker fra blodet ind i cellerne. Til sammen kan disse mekanismer have en forebyggende effekt på flere livsstilssygdomme (2).

Når vi sanker, er vores fokus rettet mod andet end det træningsmæssige, såsom selve naturoplevelsen, frisk luft, ro og fordybelse.

Dette leder hen til den mentale og sociale sundhed, som spiller en stor rolle for vores livskvalitet. En sanketur kan både være et rum for alenetid, hvor du kan lade tankerne flyve frit og nyde roen, men også et rum for socialt samvær. Det er veldokumenteret, at det at opholde sig i naturen kan styrke mental hvile, nærvær og selvtillid. Derudover har studier påvist, at en halv til en hel times gåtur i naturen – i forhold til samme aktiviteter i indendørs omgivelser – kan reducere stressniveauet og depressionssymptomer samt fremme forskellige kognitive funktioner (3).

Naturen kan altså både bidrage med planter, frugter og urter, men kan også være med til at øge din fysiske, mentale og sociale sundhed, som alle er med til at styrke livskvaliteten. Så der er god grund til at tage traveskoene på, drage afsted mod naturskønne områder og fylde hatten med årstidens råvarer.

Kilder:
(1) WHO: Constitution of the world health organization. New York 1946.
(2) Beyer, Lund & Klinge: Træning i forebyggelse, behandling og rehabilitering. København: Munksgaard 2010, s. 139.
(3) Mygind, Hartmeyer, Kjeldsted, Mygind & Bentsen: Viden om friluftslivs effekter på sundhed – resultater fra en systematisk forskningsoversigt. København: Friluftsrådet 2018, s. 22-25.